Wyświetlanie 1–25 z 39 wyników
Wyświetlanie 1–25 z 39 wyników
Sprzęgło samochodowe to mechanizm w układzie napędowym pojazdu, który służy do łączenia i rozłączania silnika od skrzyni biegów. Jego podstawowym zadaniem jest umożliwienie płynnego przekazywania momentu obrotowego z silnika na koła pojazdu oraz umożliwienie zmiany biegów bez zatrzymywania silnika.
Typowe sprzęgło samochodowe, zwłaszcza w pojazdach osobowych, jest sprzęgłem ciernym i składa się z następujących elementów:
Sprzęgło działa w trzech podstawowych etapach:
Koło dwumasowe (DMF – Dual Mass Flywheel) to zaawansowany element układu sprzęgła, który służy do tłumienia drgań skrętnych powstających w silniku spalinowym. Jest stosowane przede wszystkim w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi (diesel) oraz niektórymi silnikami benzynowymi, szczególnie w pojazdach o dużym momencie obrotowym.
Koło dwumasowe składa się z dwóch głównych części, które są od siebie oddzielone, ale współpracują w celu tłumienia drgań:
W niektórych przypadkach (np. w pojazdach starszego typu) zamiast koła dwumasowego stosuje się koło jednomasowe. Choć jest tańsze i prostsze w budowie, nie zapewnia takiego tłumienia drgań jak dwumasowe.